Top 8 kunstmatige en natuurlijke zoetstoffen

Suiker is verslavend,(1) leidt tot zwaarlijvigheid,(2) en wordt er zelfs van verdacht het risico op kanker te verhogen.(3) Geen geweldig nieuws – vooral als je denkt dat ongeveer 80% van de verpakte voedingsmiddelen toegevoegde suikers bevat.

De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) …

raadt aan om een ​​maximum te consumeren van 50 g suiker per dag (12 theelepels).

De meesten van ons eet elke dag veel meer dan dit.

Om jezelf van suiker te ontdoen, kan het nuttig zijn om voor suikeralternatieven te kiezen, naast het verminderen van je inname. Suikervervangers variërend van berkensuiker tot erythritol tot stevia zijn verkrijgbaar in winkels en worden geadverteerd als gezond – maar zijn ze dat ook?

Analyse van 8 kunstmatige en natuurlijke zoetstoffen

1. BERKSUIKER (XYLITOL)

Xylitol is een suikeralcohol (E 967) die wordt gebruikt als suikervervanger en beter bekend staat als berkensuiker. Xylitol is een natuurlijk bestanddeel van sommige groenten en fruit (bijv. Bloemkool, bessen en pruimen). Berkensuiker kan industrieel worden geproduceerd door xylan (hemicellulose) te hydrolyseren tot xylose, dat vervolgens verder wordt verwerkt om xylitol te verkrijgen. Omdat dit proces echter erg duur is, wordt berkensuiker tegenwoordig meestal gemaakt van maïskolven.

  • Voordelen van Birch Sugar:
    Berkensuiker heeft ongeveer 40% minder calorieën dan geraffineerde suiker en zorgt er niet voor dat uw bloedsuikerspiegel na het eten zo hoog stijgt. Bovendien veroorzaakt berkensuiker geen gaatjes. Het goede is dat deze suikervervanger dezelfde zoetheid heeft als gewone suiker.
  • Nadelen van Birch Sugar:
    Xylitol is niet calorievrij en levert ongeveer 240 calorieën per 100 g. Het eten van grote hoeveelheden (20-30 g) kan leiden tot winderigheid of ernstige diarree. Aangezien er nog steeds niet veel onderzoek naar xylitol is, moeten de gezondheidsbevorderende aspecten ervan met de nodige omzichtigheid worden behandeld.

Wist u?

Berkensuiker is gevaarlijk voor honden! De suikervervanger kan bij dieren ernstige leverschade veroorzaken. Daarom, als u een hondenbezitter bent, wees dan voorzichtig met het gebruik van deze zoetstof bij het koken.

2. HONING

Honing is een natuurlijk product, bevat veel waardevolle voedingsstoffen en wordt beschouwd als de oudste natuurlijke zoetstoffen ter wereld. Het wordt geproduceerd door bijen die bloemnectar verzamelen, het afbreken tot eenvoudige suikers en het vervolgens opslaan in honingraten.

Een kom vol honing

  • Voordelen van honing:
    Honing wordt al lang gebruikt als genezend middel in de natuurlijke geneeskunde. Het heeft ontstekingsremmende, antibacteriële en antiseptische eigenschappen. In combinatie met gember kan honing worden gebruikt om verkoudheid te bestrijden.
  • Nadelen van honing:
    Wat je moet weten: 100 g bloesemhoning bevat ongeveer 310 calorieën. Dat is bijna net zoveel als 100 gram witte suiker. Daarom zal honing je niet veel calorieën besparen. Vanwege het watergehalte van honing is 100 g honing niet zo zoet als 100 g suiker. In feite is honing ongeveer 80% zo zoet als suiker. Het heeft een vergelijkbare invloed op de bloedsuikerspiegel als suiker (sucrose). Voor diabetici of diegenen die de bloedsuikerspiegel onder controle willen houden, heeft het geen zin om suiker door honing te vervangen.

Voorzichtigheid!

Kinderen jonger dan één jaar mogen geen honing eten. De natuurlijke zoetstof kan een bacterie bevatten die kan groeien in het onvolgroeide spijsverteringsstelsel van het kind en zelfs infantiel botulisme kan veroorzaken. De zoetstof verhoogt ook het risico op gaatjes (zoals ook suiker).

3. STEVIA

Steviolglycoside is een suikervervanger die wordt gewonnen uit de Zuid-Amerikaanse plantensoort stevia rebaundiana. Het is sinds 2011 een goedgekeurd voedingsadditief in de EU. Daarvoor stond de suikervervanger bekend als een badadditief.

Stevige Stevia en een Schotel Stevia

  • Voordelen van Stevia:
    Stevia bevat geen calorieën en beschadigt de tanden niet. Het heeft ook geen effect op uw bloedsuikerspiegel, dus stevia kan ook gebruikt worden door diabetici.
  • Nadelen van Stevia:
    De stevia die aan voedingsmiddelen wordt toegevoegd, is een chemisch extract (E 960) en bevat dus geen essentiële voedingsstoffen. Stevia is misschien veel zoeter dan suiker, maar heeft een bittere nasmaak.

Interessant feit:

Stevia is driehonderd tot vierhonderd keer zoeter dan witte suiker (= kristalsuiker).

4. AGAVE NECTAR

Agavesiroop, ook wel agavesiroop genoemd, wordt gemaakt van het sap van de agaveplant uit Mexico. Dit natuurlijk zoetstof smaakt naar honing maar heeft een dunnere consistentie.

Agavesiroop druipt van een lepel

  • Voordelen van Agave Nectar:
    In tegenstelling tot gewone suiker bevat agavenectar metabolieten, vitamines en mineralen. De suikervervanger is vloeibaarder dan honing en daardoor beter oplosbaar in voedingsmiddelen en dranken. Bovendien is het geschikt voor veganisten.
  • Nadelen van Agave Nectar:
    Agavesiroop heeft ongeveer evenveel calorieën als honing en is dus niet veel lager in calorieën dan suiker. Door het hoge fructosegehalte heeft de zoetstof een lagere glycemische index, maar te veel fructose-inname gedurende een lange periode kan slecht zijn voor je gezondheid: het kan je bloedvetgehalte verhogen, leiden tot leververvetting, bijdragen aan insulineresistentie, terwijl ze ook het risico op metabool syndroom en diabetes type 2 verhogen.

Wist u?

De glycemische index geeft het effect van koolhydraten op uw bloedsuikerspiegel aan. Pure glucose wordt als referentiepunt gebruikt en heeft een waarde van 100.

5. ERYTHRITOL

Erythritol is, net als berkensuiker, een suikervervanger. Het komt van nature voor in voedingsmiddelen zoals aardbeien, peren, meloenen en druiven. Deze zoetstof wordt echter voor industriële doeleinden gewonnen uit maïs en champignons.

  • Voordelen van Erythritol:
    Erythritol bevat bijna geen calorieën en beschadigt de tanden niet. Het heeft ook geen invloed op de bloedsuikerspiegel.
  • Nadelen van Erythritol:
    Deze zoetstof is erg duur. Een kilo kost tussen de zeven en tien euro, afhankelijk van de fabrikant.

Goed om te weten:

Erythritol is ongeveer 70% zo zoet als suiker. Houd hier rekening mee als je ermee bakt.

6. KOKOSUIKER

Dit natuurlijke zoetstof wordt gemaakt van de nectar van de bloemknoppen van de kokospalm. Het smaakt veel naar karamel.

Een grote lepel kokossuiker

  • Voordelen van Coconut Sugar:
    Van kokossuiker wordt gezegd dat het veel vitamines en mineralen bevat, waaronder magnesium, ijzer en zink. De zoetheid van kokossuiker is vergelijkbaar met gewone kristalsuiker.
  • Nadelen van Coconut Sugar:
    Kokossuiker heeft een lagere glycemische index dan suiker (35), maar dit komt door het hoge fructosegehalte, zoals agavesiroop. Ondanks dat het een lagere glycemische index heeft, is het een vrij zuivere vorm van suiker. Mensen met diabetes type 2 moeten het dus spaarzaam gebruiken. Bovendien kost deze suikervervanger ongeveer 20 euro per kilo, wat niet bepaald goedkoop is. Maar dat is niet verwonderlijk als je bedenkt dat het met de hand wordt gewonnen. Deze suikervervanger moet dus als een luxegoed worden geclassificeerd.

7. DATA

Dadels zijn afkomstig van de dadelpalm, die is ontstaan ​​rond de Perzische Golf. Ze worden gekweekt in palmtuinen. Thuis in de woestijn hebben ze in de zomer veel zon en water nodig. Er zijn meer dan honderd verschillende soorten dadelpalmen. De grootste teeltgebieden bevinden zich in Tunesië, Marokko en Algerije.

  • Voordelen van datums:
    Dadels zijn een echte powerfood. Ze zijn zeer rijk aan vitamine A en B-vitamines, leveren zowel veel kalium (650 mg) als magnesium (65 mg). Het hoge gehalte aan antioxidanten maakt ze een ontstekingsremmend voedsel. Heeft u last van verstopping? Dadels (en ander gedroogd fruit) bevatten veel vezels en helpen stimuleren de spijsvertering. Maar vergeet niet veel water te drinken als je ze eet!
  • Nadelen van datums:
    Dadels bevatten veel suiker en bevatten veel calorieën (100 g heeft 290 calorieën). Om deze reden mogen diabetici deze natuurlijke zoetstof niet in grote hoeveelheden consumeren.

Ideeën voor gebruik:

Dadels kunnen op veel manieren in de keuken worden gebruikt: als tussendoortje, gevuld met amandelboter, om te bakken of in smoothies en salades – de mogelijkheden zijn eindeloos.

8. ESDOORNSTROOP

Ahornsiroop (ook bekend als “vloeibaar goud”), gewonnen uit de suikeresdoorn, is heerlijk op pannenkoeken en ook een goed alternatief voor suiker in thee.

ahornsiroop

  • Voordelen van ahornsiroop:
    Ahornsiroop is een natuurlijke zoetstof: in tegenstelling tot gewone suiker bevat het meer dan 50 gunstige verbindingen inclusief antioxidanten en een molecuul met ontstekingsremmende eigenschappen. Hoe donkerder de siroop, hoe hoger de concentratie van deze verbindingen. Bovendien bevat 100 g ahornsiroop 90 mg calcium, 185 mg kalium, 25 mg magnesium en 2 mg ijzer. Echter, tDe vraag blijft hoeveel van deze voordelen daadwerkelijk worden verkregen als de siroop in de aanbevolen (kleine) hoeveelheden wordt geconsumeerd.
  • Nadelen van Maple Syrup:
    De zoetheid van ahornsiroop (100 g heeft 260 cal) is 60 tot 70% lager dan die van geraffineerde suiker. Je hebt dus meer ahornsiroop nodig om de zoetheid van suiker te bereiken. Let bij aankoop op de zuiverheid en de ingrediënten. Ahornsiroop (geen beschermde naam in Europa) bevat vaak suikerwater – niet aanbevolen voor een suikervrij dieet. De ingrediënten van siropen, zoals ahornsiroop, bevatten vaak verschillende verhoudingen glucose en fructose, afhankelijk van de producent. Daarom moeten diabetici voorzichtig zijn met het gebruik van deze siroop, omdat het dezelfde reactie kan veroorzaken als gewone witte suiker, afhankelijk van de hoeveelheid en de kwaliteit.

Wist u:

Je hebt ongeveer 40 liter ahornsap nodig om één liter ahornsiroop te produceren!

8 Suikeralternatieven >> Dus, wat is de gezondste suikervervanger?

Bekijk het voors en nadelen van deze suikeralternatieven om uw eigen mening te vormen:

  • Berkensuiker zorgt er niet voor dat je bloedsuikerspiegel veel stijgt, maar het bevat wel 240 calorieën per 100 g.
  • Honing heeft ontstekingsremmende en antibacteriële eigenschappen. Het zit echter boordevol calorieën: het heeft 310 calorieën per 100 g.
  • Stevia bevat geen calorieën, maar de zoetstof wordt als chemisch extract aan voeding toegevoegd (E 960).
  • Agavenectar bevat veel vitamines en mineralen. Als u er echter voor een langere periode te veel van eet, kan het uw bloedvetgehalte verhogen.
  • Erythritol heeft ongeveer 70% van de zoetheid van gewone suiker, maar bevat bijna geen calorieën en tast uw tanden niet aan.
  • Kokossuiker bevat magnesium, ijzer en zink – aan de andere kant is het rijk aan fructose. Het is ook vrij duur en wordt beschouwd als een luxe goed.
  • Gedroogde dadels zijn een ideale energiebron als tussendoortje en kunnen de spijsvertering stimuleren. Ze bevatten echter veel calorieën en mogen niet in grote hoeveelheden worden gegeten.
  • Ahornsiroop is een natuurlijk alternatief en bevat veel antioxidanten en ontstekingsremmende eigenschappen. Maar het is 60 tot 70% minder zoet dan suiker, wat betekent dat je meer suiker nodig hebt om dezelfde zoetheid te bereiken.

Samenvattend: veel suikeralternatieven worden vaak aangeprezen als gezonder dan ze in werkelijkheid zijn. Veel van hen bevatten namelijk veel fructose of zijn chemische extracten. Daarom raden we aan om spaarzaam om te gaan met suikervervangers (net als geraffineerde suiker). Of probeer het langzaam te verminderen – vraag uzelf af: “Moet ik mijn thee echt zoeten?”

***

CreditSource link

We will be happy to hear your thoughts

Leave a reply

Bartsidee
Logo
Enable registration in settings - general
Compare items
  • Total (0)
Compare
0